fallback

Невен Дилков: 5G е просто маркетингов трик

Дали ще имате връзка от 500 мегабита, или от 1.5 гигабита, според мен, няма никакво значение, твърди изпълнителният директор на Нетера

11:16 | 14.09.20 г. 9

Силно обсъжданият в последните години нов стандарт за пренос на данни 5G e просто маркетингов трик. Тази теза застъпи Невен Дилков, заместник-председател на Управителния съвет на Европейската асоциация за конкурентни телекомуникации, в предаването "Update" на Bloomberg TV Bulgaria. Според Дилков 5G мрежите няма да бъдат предпоставка за нова индустриална революция, а всички дискусии покрай тях са маркетингови трикове. "5G няма да промени живота ни значително. Дали ще имате връзка от 500 мегабита – а сегашната 4G мрежа е в състояние да работи с такава скорост, или от 1.5 гигабита, според мен, няма никакво значение. Тази съвкупност от технологии – защото 5G не е нова технология, има предимства за архитектурата на мрежата и управлението на трафика. Тя без съмнение ще подпомогне някои индустрии, но това в никакъв случай не е критично – те и сега могат да се справят с наличната инфраструктура". По време на участието си Дилков засегна и друга тема - за навлизането на ширколентовия интернет в страната ни.  “България е сред най-добрите в света по качество на широколентов интернет през мобилна мрежа, но сме на дъното по цялостно разпространение на широколентов достъп. Само преди около 10 години България беше в топ 5 в класацията за най-добър интернет спрямо цената в света, а днес е последна в Европейския съюз според индекса DESI, който показва адаптирането на технологиите и използването им в обществото”, каза Дилков.

Специалистът коментира и влиянието на коронакризата върху бизнеса на телекомите у нас. "Някои от клиентите в нашата фирма (“Нетера”, б.ред.) демонстрираха увеличение от стотици пъти на трафика, който генерират и използват. Ако гледаме не само техническите, но и финансовите резултати, те показват, че телекомите в България са се справили добре. Те имат ръст на приходите и печалбите. Европейските и световните телеком оператори показват спад на приходите и печалбите, така че в Източна Европа и в частност – България, нещата изглеждат по-добре, отколкото в световен мащаб". "В много от европейските държави продължава да има 1,2 или 3 доминиращи телеком оператора, които поддържат сериозно пазарно присъствие и имат силно влияние да лобират даже и на европейско ниво. Така че е трудно за малките и средни оператори, които, според мен, са гръбнакът на телеком индустрията, да се справят в пазарната ситуация. В България има три мобилни оператора и над петстотин активно работещи малки и средни такива. Тези малки играчи на пазара се оказват по-голям работодател и съвкупният им брой инвестиции е съпоставим или дори по-голям от този на големите", обясни още Дилков. По думите на госта това, което присъства на европейския и световен пазар, но не може да бъде открито тук, са т.нар. "мобилни виртуални оператори". "Това са малки или средни оператори, които работят, използвайки мрежата на големите, за да предоставят мобилни услуги на своите клиенти", обясни той. "Ако се разреши на всички тези малки и средни оператори в България да предлагат най-популярната телеком услуга – мобилната, това би дало тласък на целия пазар и би довело до подобряване на конкуренцията и появата на много нови услуги“. 


Целия разговор вижте във видеото. 

Всички гости на предаването "Update" може да видите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:31 | 14.09.22 г.
fallback